Er du blevet inviteret som bryllupsgæst?

Er du blevet inviteret som bryllupsgæst? Bryllupsgæster har ofte roller, der er mere end blot at deltagere til bryllupsfesten. Mange af dine bryllupsgæster får forskellige roller og opgaver til dit bryllup – følg dine bryllupsgæsters roller her, fra polterabend til bryllupsrejse!

Brudekjoleprøvning

Et af de store bryllupsindkøb, der ofte involverer gæsterne, er brudekjoleprøvning. Det er helt normalt at bruden tager eks. mor og/eller svigermor samt et par veninder med som ’second oppinions’ til brudekjoleprøvning.

Polterabend

I dag er polterabend blevet en fast del af næsten alle bryllupper og det bliver mere og mere med vægt på en sjov, fælles oplevelse. Det er meget umoderne at være “dumme” ved brudeparret eller lave farlige eller “åndssvage” ting! Ofte er det brudeparrets nærmeste venner, familie og bekendte, der koordinerer, indkalder og planlægger polterabend. Ofte er det en voksen brudepige eller en såkaldt bridesmaid der tager initiativ til polterabenden.

Læs om bryllup fra A-Z her!

Æresport

En gammel tradition, som desværre ikke er med i “huskelisten” for alle bryllupper mere – æresporten. Overrask brudeparret med at følge traditionen og sæt en flot æresport op omkring deres hoveddør!

Indkøb til vennepriser

Der er ualmindeligt mange indkøb at gøre til et bryllup – de fleste brudepar foretager op mod 500 forskellige indkøb af brudekjoler, vielsesringe, bordkort, musik osv. osv. osv. I mange tilfælde er der en eller flere blandt vennekredsen, som kan levere en af tingene – eks. kender mange en hobbyfotograf eller en musik. Derfor skal du være opmærksom på at brudeparret kan finde på at kontakte dig i den tro, at du så nok vil levere din ydelse til en favorabel pris. Pas på – for det er et meget følsomt område og kan meget let give misforståelser og bristede forventninger! Sørg for at have alt aftalt, som var det en hvilken som helst anden kunde.

Overnatning før brylluppet

Det er fast tradition, at bruden og gommen overnatter hver for sig, natten før brylluppet. Mange følger en tradition med at lade bruden overnatte hos forældrene eller veninderne mens gommen sover hjemme. Hvis du er forælder og/eller ven, som har bruden eller gommen boende natten før, så lad være med at arrangere alt muligt i god tro. Brudeparret har brug for afslapning og afstressning så tidligt i seng med dem – og bær over med bruden, når hun hysser – hun kan ikke gøre for det 🙂

Går i med tanker om et romantisk havebryllup ?

Omklædning, hår og makeup

Mange brude får hjælp af eks. moren, søsteren eller veninderne om formiddagen op til selve brylluppet – her kan I være en stor hjælp med påklædning, makeup og håropsætning hvis ikke bruden selv har arrangeret dette.

Brudepige og brudesvend (både børn og voksne)

Mange brudepar beder eks. de næreste venner eller børn til familie/venner om at være brudepige eller brudesvend. Oftes er det en opgave for børnene og en rigtig god måde at holde dem beskæftiget på, på dagen – selv helt små børn mestrer denne opgave og de er vildt stolte over at blive udvalgt. Mange bruger blot brudepiger og brudesvende til pynt og for “morskabens” skyld, mens andre lader de pågældende varetage konkrete opgaver – såsom at strø rosenblade eller lign.

Noget lånt og blåt, nyt og gammelt

Iflg. bryllupstraditioner, skal bruden bære noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt på dagen. Mange opfatter traditionen således, at det lånte skal komme fra en ‘godt gift veninde’ for at bringe held. Vær derfor gerne åben overfor bruden, når hun kommer og spørger efter noget sådan – det kan være dit eget strømpebånd fra brylluppet eller lign.

Riskastning

Riskastningen foregår umiddelbart uden for kirken eller rådhuset, når vielsen er gennemført. Nogle brudepar pakker selv små risposer, men husk gerne en ‘ordentligt spand ris’ så de kan få, så hatten passer 🙂 Mange mener at riskastningen gør brudeparret mere frugtbart – og nogle mener at de stakkels fugle uden for kirken, eksploderer, når de har spist risene (og de hæver i maven på dem) – begge dele er nok lige langt fra virkeligheden!

Espalier

Er du i en gruppe, som er relateret til bruden og/eller gommen, kan du overveje at danne espalier. Det er typisk en større gruppe, såsom brudens kolleger eller gommens fodboldkammerater, der danner espalier. Dette foregår uden for kirken, hvor I står på hver side af udgangen og danner en “udgangstunnel”. Hævet op i luften, ind over brudeparret, har man gerne en ting, der symboliserer tilhørsforholdet – det kan eks. være fodbolde, geværer (hvis man er jagtkammerater) eller skumslukkere (hvis man arbejder i Falck med bruden) og lign.

Forlover og bestman

Gommen vælger ofte sin bror eller bedste kammerat til at være forlover og bestman. Man kan kort sige, at forloveren skal holde ringene for brudeparret mens bestman er en form for “mandlig brudepige” der også hjælper med andre småting på dagen. Det er ofte forbundet med stor ære, at blive udvalgt, så vær opmærksom på at du kan såre brudgommen hvis du takker nej.

Brudens far

Kongerollen i brylluppet, spilles af brudens far. Ikke nok med at han skal føre bruden op af kirkegulvet for at give hende væk – nej, han skal også holde den måske vigtigste (og føreste) tale til brylluppet.

Bryllupsgaver – gavekoordinator, gaveudpakker og gaveregistrering

For at koordinere alle brudeparrest gaveønsker, så de ikke får 19 støvsugere, vælger brudeparret ofte en gavekoordinator. Hvis det er dig, så sørg for at få dels en ønskeliste (og løbende opdateringer) samt en komplet gæsteliste, så du kan holde dig ajour. Til selve gæsten hjælper børnene ofte med at pakke ud og holde styr på, hvilke gaver, der er givet af hvem. Sørg gerne for at hjælpe dem med at notere, at ´den og den gave er fra den og den person.

Læs mere om selve bryllupsfesten her.

Toastmaster

En af de vigtigste opgaver til bryllupsfesten, er at “styre slagets gang” – hertil har man en toastmaster. Toastmaster sørger for at holde styr på talerækkefølge og at sørge for at sjove indslag fra gæsterne, ikke kolliderer med serveringen. Skal du være toastmaster, så sørg for at få en opdateret gæsteliste, ligesom gavekoordinatoren.

Bryllupstaler (eks. brudens far)

Regel #1: gør det kort og med glimt i øjet – ingen gider høre en 45 minutter lang, belærende og moralsk tale!

Underholdningsindslag

Ud over de mere formelle bryllupstaler, sætter brudeparret og de andre gæster også stor pris på et par sjove indslag. Det kan være alt lige fra kysseritualer over billedshows på storskærm til deciderede lege.

Fotografer

Mange brudepar lægger engangskameraer ud til gæsterne for at få dem til at tage en masse, sjove og uformelle billeder – som supplement til en rigtig, professionel fotograf.

“Just married” bilpynt

Husk at pynt brudeparrest bil med dåser i snor 🙂

Bryllupsrejse (barnepige, transport)

Når brudeparret skal på bryllupsrejse, kan du være behjælpelig med eks. at passe børn eller bringe/hente brudeparret i forbindelse med flyrejse osv. Husk meget gerne at lave en velkomstkomitte når de kommer hjem igen!

Hils på bloggeren Charlotte, der har skrevet nogle af denne sides indlæg.