Afhentning af gæsterne

Nogle gæster ankommer med offentlige transportmidler – og her er det virkelig noget der tager kegler hvis man gør sig den ulejlighed at meddele gæsterne, at de bliver hentet og bragt til overnatningsstedet eller direkte til kirken eller hvor tidspunktet nu passer til.

Det kræver blot lidt planlægning og aftaler med venner, naboer og familie.

Prøv kjolen

Prøv brudekjolen og brudgommens tøj umiddelbart før brylluppet. Der kan være sket noget mens det hænger i skabet og måske endnu værre – der kan være røget et par kilo på eller af, så noget skal rettes til. Det tager det værste stress at gøre dette.

Læs mere om bryllupsplanlægning her.

Størrelsen af brudesko

Køb skoene œ-1 nummer større end nødvendigt og læg en sål i (den kan jo tages ud igen). Nervøsitet kombineret med dans og megen bevægelse gør ofte fødderne tykkere.

Skoenes farve

Hvis man gerne vil have det hele til at passe fint sammen, så køb et par helt hvide lædersko og lad en skomager indfarve skoene i nøjagtig den farve kjolen har.

Blonder

Hvide blonder er yndige og romantiske. De passer så godt til brudekjolen, at der indenunder er smukke blonder – men…. Pas på! – blonder kan være utrolig stive og i løbet af aftenen kan det give ubehag og kløe. Vask undertøjet inden eller køb noget uden blonder.

Frisør

Bestil tid i meget god tid. Husk at medbringe et billede af kjolen i farver. Det er ikke altid nok, at beskrive kjolen med håndbevægelser, hvis man vil være sikker på at frisøren forstår det.

Make-up

Hvis man ikke er til hvide og cremede farver til daglig, så er det måske en anden make-up der skal til på bryllupsdagen. Vær god ved dig selv og offer et besøg hos en kosmetolog. Medbring et billede at kjolen i farver.

”Påskønnelse” til de usynlige hjælpere

Ofte er der hjælpere i køkkenet, naboer, der pynter, toastmaster, musik udover dansemusikken, opryddere m.m. Køb i god tid før brylluppet – for at undgå stress – en lille bitte ting til hver – også selvom de får penge for deres indsats. Det kommer mange, mange gange tilbage.

Børn og bryllup

Børn under 15 år keder sig sådan en hel aften. Sørg for at indkøbe nogle blade, farver m.m. og læg det på bordene ved siden af. Meddel det allerede under velkomsten, at de gerne må gå fra bordet når de har spist. Det hjælper Jer selv, det hjælper gæsterne.

Prøvespisning

I stedet for at tage imod en gratis middag fra feststedet, så afprøv det anonymt. Her kan man iagttage serviceniveauet, maden, hurtigheden og stemningen. Det giver et sandfærdigt billede af, hvad man kan komme ud for.

Checkliste

Lav en checkliste over det I skal huske og kryds det udførte af – eller skriv kommentarer. Det kan I gøre på PC eller i et ringbind. Det gavner begge parter – også så man ikke laver dobbeltarbejde.

Se listen med nogle af Danmarks bedste bryllupsleverandører

Bordplan

En god idé til bordplanen, hvis man ikke rigtig ved hvem, der skal sidde hos hvem, – er at klippe alle gæsternes navne ud i små brikker, ryste dem i en pose og trække dem en for en. Der kan ofte komme nogle sjove kombinationer ud, som man slet ikke har tænkt over.

Hvad skal man lave, når brylluppet er kl. 13.00

Man skal være sammen til langt ud på natten. Det kan være lang tid for nogen, mens andre bare morer sig i dagevis. En idé kunne være, at man lejer en bus og giver en rundtur i byen med en bestilt guide fra turistkontoret. Selvom flere er lokale, så bliver de ofte overraskede over at høre om deres egen bys historie. Man kan også bestille en guided gåtur på turistkontoret, hvor man f.eks. ender med et lille glas et sted.

Hvis i skal giftes i Odense, bør i tjekke denne bryllupsfotograf.

indhold