Flere vielser og skilsmisser

Trends for bryllupper og vielser – Flere skal giftes og folk bruger websites mere, så man er i dag vant til at oprette en brugerprofil på de sites man bruger.

Bryllupsportaler der er bygget som sociale netværk ligesom Facebook, har større vækst end de mere gammeldags typer bryllupshjemmesider der typisk blot er baseret på et bryllupsforum.

Desværre vil vi også se en kraftig stigning i antal skilsmisser. Når der er finanskriser, bliver mange påvirket af pengeproblemer i deres parforhold. Netop det at skændes om penge, er fjende #1 for parforhold og derfor vil antallet af skilsmisser formentlig blive det højeste nogensinde.

Drømmer i om smukke og kreative bryllupsbilleder?

Yngre brudepar

Efter at gennemsnitsalderen for brudepar har været oppe over 30 år de sidste 10-15 år, ser vi flere og flere unge blive gift. Fremover vil flere helt ned til 20-22 års alderen blive gift. Vi tolker dette som et holdningsskifte hos såvel brudeparrene (som tidligere “lige skulle have hus og karriere”) og hos omgangskredsen (som tidligere synes “det var alt for risikabelt at blive gift så tidligt!”).

Giftes mere end 1 gang

Hidtil er de fleste blevet gift én gang. Enten i kirken eller på rådhuset. I dag bliver flere og flere først gift i en borgerlig vielse (“”for lige at få styr på papirerne når man skal have børn og hus”) og derpå en tur i kirken. Flere par tager også et sjovt bryllup med, når de eks. er ude at rejse i USA. Her er det kiksede Elvis-bryllup en klassiker.

Halvering af bryllupsbudget men flere bryllupsgæster

Vi tolker det som en kompensation for de billigere bryllupper, at der så til gengæld inviteres flere bryllupsgæster. Iflg. statistikker, kan vi dokumentere en stigning på i snit ca. 25% bryllupsgæster. Dvs. det mest almindelige bryllup koster meget mindre men har flere gæster i dag, end for et år siden.

Hun frier – han adlyder

Tidligere var det manden, der friede og bruden ventede i spændende, nogle gange i årevis. I dag frier 16% af kvinderne og vi forventer at dette tal når op på ca. det dobbelte inden for få år. Kvinder vil ikke have deres skæbne begrænset af mandens (ofte manglende) evne til at tage sig sammen og fri.

Hvert 4. år har vi skuddag, hvor kvinderne iflg. traditionen må fri og det gør de i stort tal – nu vil vi begynde at se mange flere kvinder fri også uden for skuddag.

Bryllupshåret bliver også mere og mere en personlig ting ved danske bryllupper.

Grønne og miljøvenlige bryllupper

I USA har de i årevis haft en grøn trend med miljøvenlige indkøb. Eks. bryllupsinvitationer trykt på milørigtigt genbrugspapir, brudekjoler syet i økologisk stof og naturligvis økologisk festmad på bryllupsmenuen.

Danskerne har – på trods af velstand – ikke være politisk korrekte i forhold til amerikanerne, men vi anslår at flere og flere danske brudepar vil tage det med i overvejelserne på specielt bryllupsmenuen. Økologiske kjoler, miljørigtige limousiner og lign. skal vi ikke forvente at danskerne tager til sig foreløbigt.

Personalisering, individualisering og Gør-det-selv

I forhold til USA har danske brude altid været mere “gør-det-selv” villige. Traditionen for at hyre en bryllupsplanlægger i Danmark, har stort set aldrig eksisteret og intet tyder på at dette vil ændre sig. Danskerne vil selv planlægge deres bryllup. Det nye er at flere vil lave nogle af “købetingene” selv. Før købte man måske eks. invitationer, slør og bordkort, men trenden er at man selv påtager sig disse kreative hyggeopgaver.

Specielt den brudetype, vi kalder “Den Klassisk Romantiske Brud”. Det sker i tråd med et ønske om at personalisere store dele af brylluppet – bruden i dag vil sætte sit eget præg på flere ting end for få år siden. Her er ingen pakkeløsning velkommen – individualisering tæller.

Restauranterne kan glemme færdige bryllupsmenuer – brudeparret vil sammensætte deres helt egen menu!

Se billeder fra en dygtig bryllupsfotograf her.

Mode og glamour – Trends for bryllupper og vielser

Design af brudekjoler og i særdeles accessories og tilbehør som tasker, sko, hårpynt mv. vil i stigende grad bryde ud af “bryllupsboblen” og hente inspiration fra Hollywood. Det klassiske brudekjoledesign bliver udfordret af design kendt fra selskabstøj og tilbehøret vil blive mindre bryllups-agtig, for dermed også at kunne bruges til fester efterfølgende.

Kæmpe blodbad i bryllupsbranchen

Mange forhandlere i bryllupsbranchen vil i bedste fald opgive bryllupssegmentet og i værste fald vil en stor del af de, der er 100% afhængige af brudepar i butikken, dreje nøglen om. Det gælder i særdeleshed for de mange, gammeldags medier som trykte bryllupsblade og bryllupsmesser, der ikke længere kan kæmpe mod internettet. Folk vil hellere sidde hjemme i ro og mag og planlægge via sociale netværk på Internettet.

Vi vil fremover se flere sammenslutninger og samarbejder end nogensinde før, da fælles markedsføring for at reducere udgifterne, ses som nøglen til konsolidering i en svigtende branche. Teknologien vil gøre mange bryllupsfotografer arbejdsløse, da flere og flere brudepar fravælger bryllupsfotografen til fordel for at bryllupsgæsterne tager billeder og filmer.

Sidst, men ikke mindst, vil vi se en stigende tendens til at brudepar ikke accepterer at eks. en bryllupskageeller en køretur i limousine er dyrere til bryllup end til en hvilken som helst anden festlig begivenhed.

Se en dygtig fotograf til bryllupsbilleder på arbejde.